Hur man spelar Tantrix Online

Nedanstende r en versttning och bearbetning av texten p den engelsksprkiga hemsidan om Tantrix.

Det finns tre enkla stt att logga in till spellobbyn p www.tantrix.com: Om du redan r en registrerad spelare och vet hur man spelar s kan du logga in verst i hgra hrnet frn vilken sida som helst som ligger under domnen tantrix.com. Fr dem som bara vill se hur det ser ut att spela online s finns mjligheten att logga in som gst utan att registrera sig. Alla nya spelare rekommenderar vi att lsa nedanstende 2-stegs guide innan du registrerar dig.

Steg 1: Tantrixlobbyn och hur du anvnder den

Det frsta steget r att g in i Tantrixlobbyn. Tantrixlobbyn r ett virtuellt rum dr mnniskor trffas fr att spela Tantrix och chatta. Du kan g in i lobbyn som anonym gst eller registrera ditt eget anvndarnamn.

S snart du kommit in i lobbyn kan du prata med andra spelare genom att skriva i textfltet, du kan titta p nr andra spelar och du kan spela sjlv. Fr att titta p ett parti, hitta frst ett rum dr en match spelas (syns genom att rummet r grnt) och tryck sedan p "Spectate"-knappen. Fr att istllet spela sjlv, vlj ett ledigt rum (som har frgen rosa), klicka p sexkanten i den frg som du vill spela. Vlj sedan om du vill spela mot en robot eller mot en annan mnniska.

Om du vljer robot: Vlj din frg och klicka sedan p "Play Robot". Om du vljer en annan mnniska: Vlj din frg, vnta tills en annan spelare vljer en annan frg i ditt rum och klicka sedan p "Play".

Steg 2: Tantrix spelrum och hur du anvnder det

Nr du klickat p startknappen s laddas spelet i ett separat fnster. Varje spelare fr 6 brickor p sin hand. Ditt ml r att gra en s lng slinga som mjligt eller s stor gla som mjligt i den frg du valt. Den spelare som brjar spelar en bricka i mitten av spelbrdet(klicka, hll nedtryckt, drag, slpp). Fr att bekrfta ett drag, klicka p den punkt som nu r dr du tog brickan. Spelet fortstter med nsta spelare, som lgger en bricka emot de brickor som redan ligger p brdet, s att alla frger stmmer verens. Fr att rotera en bricka, klicka p den innan du bekrftar ditt drag. Du fr en ny bricka fr varje du spelar.

- Varje spelare har ett fritt drag per tur.
- Alla brickor mste alltid spelas intill de brickor som redan ligger p brdet.
- Alla frgband som lggs mot varandra mste ha samma frg.

Nr det r din tur:

- Brja med att lgga i varje tvingad yta som du kan.
- Gr ditt fria drag.
- Avsluta din tur med att ter igen fylla alla tvingade ytor som du kan.

Vad r en tvingad yta?

En tom yta som r omringad av tre brickor kallas fr en tvingad yta. I spelrummet r dessa markerade med en frgad prick om ngon av spelarna kan lgga i dem.

Varje spelare mste brja sin tur med att fylla alla tvingade ytor som de kan lgga i. En liten pil visar vilka brickor som passar i en tvingad yta. Tvingade ytor blir mer och mer vanliga ju lngre spelet fortlper, och tillter en spelare att spela mer n en bricka per omgng. Det r vanligt att man medvetet skapar tvingade ytor, speciellt fr att tvinga sig sjlv att spela sina egna brickor p stllen som gynnar en sjlv.

Begrnsningsregler
Det finns tre sorters drag som inte r tilltna. Hursomhelst, s fort psen r tom p brickor s upphr dessa tre begrnsningsregler att glla.

- Du fr inte skapa en tvingad yta med tre frgband i samma frg. Detta eftersom det inte finns ngon bricka som skulle passa dr. Om du skulle skapa en sdan yta genom att fylla en tvingad yta, s ska den tvingade ytan inte fyllas.

- Du fr inte skapa en tvingad yta med fler n 3 omringande brickor. Detta innebr att du inte fr lgga en fjrde bricka intill en tvingad yta.

- Du fr inte spela en bricka lngs en "sprrad sida". Den tvingade ytan A i figuren mste fyllas innan du kan spela en bricka p plats B. De tv sidorna lngs en tvingad yta kallas "sprrade sidor" och markeras i spelrummet med grtt.

Vinnaren

Spelet slutar nr psen r tom och bda spelarna har spelat ut alla sina brickor. Om en spelare fr slut p sina brickor fre den andra s fr den spelaren st ver kommande omgngar tills alla spelare har spelat ut alla sina brickor.

Varje spelare fr en pong per bricka i sin lngsta slinga, eller tv pong per bricka i sin strsta gla. Notera att endast den lngsta slingan eller den strsta glan rknas. Vinner gr den som har mest pong.

Ett exempel: I det hr partiet (se figuren), r grn och bl spelare fr tillfllet lika. Grn har en slinga p 8 pong, medan bl har en gla med 4 brickor, vilket innebr 8 pong. Hursomhelst, grn har ett mycket bttre lge att vinna matchen, eftersom en linje kan byggas p och sledes f mer pong. En gla kan aldrig bli strre s snart den r sluten. De 8 pong bl har kommer inte rcka till att vinna matchen, medelpongen fr vinst r runt 23. Bl spelare borde hr brja bygga p en ny bl linje, men samtidigt lgga mrke till det gle-hot grn spelare har utvecklat. Med endast en bricka till kan grn spelare gra en gla med 11 brickor, vilket ger 22 pong - hgst troligt tillrckligt fr att vinna matchen.

Du behver en kombination av analytisk frmga och taktik fr att lyckas med Tantrix. Det finns ocks ett turmoment inblandat, eftersom man drar nya brickor slumpvis frn psen. Denna kombination av skicklighet och tur gr Tantrix spnnande och underhllande fr svl nya som erfarna spelare!

Lycka till med spelandet!